Wednesday, January 5, 2011

TERINGAT

Tadi masa aku dalam kelas secara tiba-tiba aku TERINGAT zaman persekolahan dulu. Bila difikirkan balik, banyak jugak kenangan yang dah aku lalui sepanjang aku digelar pelajar. Dari aku tak tahu apa-apa sampailah aku dah boleh membaca,belajar dan mungking serba sedikit boleh mengajar. Aku ni tak sehebat orang yang lebih pandai dari aku tapi mungkin apa yang aku boleh tahu aku boleh kongsi.

*kawasan luaran sekolah SMK Telok Mas (gambar hiasan)*

Macam tu lah aku masa zaman pesekolahan dan mecam tu jugaklah aku sekarang. ALLAH pinjamkan ilmu ni semua untuk semua hambanya, jadi tak adil jika ada diantara golongan hambanya yang cuba simpan ilmu yang mereka tahu untuk kepentingan diri. Haih ! Manusia zaman sekarang dah berubah, ada yang tahu sesuatu ilmu tapi tak ingin berkongsi, atas alasan takut ada yang mampu mengatasi dirinya atau dengan erti kata lain mereka tak boleh tengok orang lebih pandai dari die. Kepada mereka yang macam tu ingatlah ilmu yang anda ada sekarang milik ALLAH.

Tapi lain pulak ceritanya jika ada yang malu untuk bertanya. Mereka yang malu bertanya ni ada banyak jenis, malu betul dan malu sombong. Malu yang betul ni memang mereka ni terdiri daripada golongan pemalu tapi yang malu sombong ni mereka yang tak tahu tapi disebabkan malu nak bertanya dan takut dianggap lemah jadi die pun buat-buatlah tahu. Dalam bahasa lembutnya 'bodoh sombong'. Kepada mereka yang bersikap macmni pulak, ingat ilmu tu penting. Tak guna kalau kita tak tahu tapi buat-buat tahu. Umpama memperbodohkan diri sendiri. Harap semua ni jadi peringatan untuk korang semua dan jugak untuk diri aku sendiri.

Terima Kasih.

No comments: